14 Papers In ACCA


Asamualaikum kepada semua pembaca blog saya yang cantik2 and handsome2.. :D Korang semua apa khabar? Saya doakan anda semua berada dalam keadaan yang sihat and ceria-ceria sahaja hendaknya. :)

Entry ni saya hari ini ditujukan khas untuk adik-adik junior atau siapa-siapa yang nak sambung ACCA. (Perasan sangat akak senior ni..haha..) Sebab setiap sem, mesti ada adik-adik junior yang tanya,

“Kak Sobiha...akak rasa saya patut ambil paper ape? Paper mana yang ok?”


Aduhh.. mana laa akak tau.. Korang yang nak exam. *_*  Untuk yang ‘non-ACCA’ yang tertanya-tanya kenapa ada situasi begini, biar saya bagi mukadimah dulu sebaris dua ye..hehe..

Jumlah paper dalam ACCA, ada 14 semuanya. Dan ACCA punye rules, tak kisah nak ambik mana-mana paper dulu. Asalkan dapat completekan kesemua paper dalam masa 10 tahun. Ngeee..



Klik SINI untuk baca "APA ITU ACCA"


F1 - F3

Saya tak tahu pasal paper ni sebab biasanya students CAT/Diploma dapat exemption paper ni.

F4 - Business & Corporate Law

Oleh sebab kebiasaannya, students akan mula dengan paper ni, jadi saya mulakan dengan paper F4 ye... Paper ni, saya dapat exemption jugak sebab saya pelajar lepasan Diploma in Accountancy. Tapi, saya pernah belajar subjek ni masa Diploma dulu.

Bayangkan, paper Law ni saya belajar selama 2 sem. Tapi dalam ACCA, 2 paper ni digabungkan dalam 1 paper  untuk dikhatamkan semua syllabusnya dalam 1 sem dan semuanya di “cramp’’ kan in a 3 hour exam paper. Perghhh...!! Saya sangat bersyukur dapat exemption untuk paper ni.

Pada pendapat saya, paper ni tak susah. CUMA kena banyak menghafal & practice PYQ (Past Years Questions).


F5 - Performance management (a.k.a. Costing)


Sebahagian besar dalam syllibus F5 ni, saya dah belajar masa Diploma. But again, syllabus nya ialah gabungan beberapa paper masa diploma. Which is, saya belajar selama 3 sem (kot? Da lupe da. Hehe) digabungkan dalam 1 paper.

Paper ni pun pada saya, tak susah sangat. TAPI berat. Sebab ada banyak subtopic. And nak kena MASTER semua topic tu. *pengsan jap bila ingat balik kenangan study untuk paper ni dulu* huhuhu..


F6 - Malaysian Taxation


Dalam banyak-banyak paper ACCA, saya rasa Paper ni lah yang paling senang. =) Tak banyak sangat kena hafal. And tak banyak sangat topic.


F7 - Financial Reporting


This is my FAVOURITE subject. :D Haruslah saya cakap tak susah kan... Ngeee.... Kalau dalam kalangan students Diploma/Degree UiTM, we call this paper as FAR. (Singkatan untuk Financial Accounting/Reporting...kot? Suke hati saya je..haha..)

Bagi saya paper ni tak susah sebab cuma kena master buat Consolidation and Cash Flow. Pastu fahamkan IAS (International Accounting Standard). Senang je kannn...? ;P


F8 - Audit & Assurance


Ok. Start pada F8, pada pendapat saya, the paper is getting tougher. Sejujurnya, saya TAK MINAT langsung audit ni. Tapi saya start minat Paper Audit ni lepas jumpe The BEST Lecturer in the World. Hahaha.. *over giler*

Paper ni..sangat teknikal...Berat...Banyak nak kena hafal... Banyak nak kena practice PYQ. Kalau orang tanya macamana nak pass paper ni, saya akan jawab, pergi belajar dengan Lecturer tu lah. :P


F9 - Financial Management

This paper is really my nightmare. Saya perasan, kalau orang tu suke paper F7, die tak suke F9. And vice versa. Tapi, maybe ada jugak yang suka dua-dua. Kalau ada, saya memang salute lah orang tu.
F9 ni banyak pasal Finance.. NPV.. IRR.. It’s about how to Maximise Shareholder’s Wealth. Cara nak pass paper ni, kena buat banyak latihan. Ohh..dan paper ni sangat kejam!


Gambar Hiasan


Sebab apa saya cakap kejam? Sebab...kalau time exam, kalau paper ni nampak sangat senang and ‘do-able’ (boleh buat), examiner akan stricken the marking scheme. Sebab tu kadang-kadang kalau lepas exam, rasa macam senang jeee paper. Rasa macam confident boleh lulus paper ni. Tengok markah, cukup-cukup makan je..!! Sabar je laa......

So, lecturer saya pesan, berdoa lah dapat soalan exam yang susah. Biar whole world tak boleh buat. Baru examiner akan bagi markah kesian. Haha. Memang tak lahh kannn nak doa macam tu. Ngeee...


F10 Eh? Silap! Mana ada paper F10. Hehe..

P1 - Governance, Risk & Ethics


Take note, kalau anda adalah lepasan Degree in Accounting from UiTM, korang akan start ACCA from this papers. The other 9 papers, korang akan dapat exemptions. :) Best kan..? Tapi, if you are graduate Bachelor in Accounting from other University, I am not sure how many exemptions that you’ll get.

Paper P1 ni..macam paper F4. Banyak hafal je... and practise PYQ. Oh, and it is also banyak teknikal. Kena faham betul-betul apa yang examiner tu nak. Jadi sebab tu kena practise PYQ banyak-banyak. 

Owh...and saya dapat tahu daripada kawan-kawan yang ambik degree Akaun di UiTM, diorang kata, paper ni macam paper CRG. 


P2 - Corporate Reporting


We meet again..with my favourite subject..! :D Kan tadi saya cakap, F7 is my favourite paper kan? So...P2 ni ialah advanced kepada F7. Bagi orang yang tak minat F7, they will say this is the killer paper.

Tapi, pada pendapat saya, memang paper ni tough pun..! Ngee... Bukan nak kasi korang down...tapi, nak bagitau facts so that sape-sape yang going to attempt this paper, please be prepared...mentally n physically.. (Ayat tak boleh blah! Haha..)





P3 - Business Analysis


In my opinion, this paper is easier than P1. Sebab paper ni banyak common sense. Masa nak jawab paper ni, kena letak ourselves in the shoe of a businessman. Tu je.. :D Tapi, of course kena ada facts jugak. And exam techniques. 


Option Papers


Ok. Next four papers are options papers. Students ACCA selalu in dillemma, tak tau nak pilih option paper yang mana.

My advice is, choose whichever papers that u think you can pass easily. Lain orang, lain kemampuan dia. Jadi, JANGAN IKUT ORANG LAIN. Say, if you think taxation is easier for you, then, GO AHEAD. J

Choose 2 out of 4 Options:

·         P4 – Advanced Financial Management (advanced kepada F9)
·         P5 – Advacced Performance Management (advanced kepada F5)
·         P6 – Advanced Taxation (advanced kepada F6)
·         P7 – Advanced Audit & Assurance (advanced kepada F8)


***Disclaimer: Semua yang tertulis di sini adalah mengikut pandangan dan kaca mata daripada saya seorang. Kalau anda tanya orang lain, mungkin diorang akan bagi jawapan yang berbeza. Jadi, kalau nak jawapan yang TEPAT, sila lah BERTANYA ALLAH DAHULU. Kemudian, pilih yang mana terbaik untuk diri anda sendiri.

Oh, and one more thing. Apa yang saya ceritakan ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri yang lepas. Sekarang, format ACCA dah berubah. Jadi, mungkin ada sesetengah yang saya cakap tu dah tak relevant. >.<


Email from ACCA.
Click to enlarge








Sobiha Salim
+6 016 933 4145
aininsobiha@yahoo.com





Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Tahniah sis.. :).. rsa ngeri pun ada tgk subjek2 acca ni..

    ReplyDelete
  3. Salam akak, sy lepasan diploma perakaunan, better sy amik acca terus ke degree dlu? Kalau amik acca, brp tahun ye? Brp paper kena amik? 10 eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..ssh nk jwb soalan mcm tu actually. Hehe.. blh watsapp akak x? 0169334145 :)

      Delete
    2. salam sis, saya student matriculation. skrg ni uitm ada work together dgn acca for only 3years belajar and work experience 3years after tu dah certified as a chartered accountant. so apa pendapat akak bg sy yg lepasan matriculation untuk pergi ke program tu ataupun degree?

      Delete
  4. salam akak, nak tanya saya lepasan diploma in accountancy, saya berniat nak sambung acca tp ramai ckp susah. ayah saya nasihatkan amik acca terus. so better acca ke degree dlu?

    ReplyDelete
  5. salam kak, nk tanya, sekarang saya tengah amik paper f4, f5, f6. and after f9 nanti kalau nak kerja boleh ke? and dikira sebagai ape ye?

    ReplyDelete
  6. Boleh.. after paper f9 kira mcm dgree graduate.. tapi..depending on company lah.. ade yg company amik jee acca ade yg nk kena ade dgree..

    ReplyDelete
  7. salam akak nak tanya kalau saya saya ada diploma perakaunan boleh smbung acca ka or bgus smbung degree je? brapa tahun ye?

    ReplyDelete
  8. assalam, kak. saya nak tanya. saya skrg tgah study in accounting (degree). so, ACCA tu boleh ambil time kita tgah belajar ke?

    ReplyDelete
  9. Saya matrik dalam jurusan acc .then sambung degree dalam islamic finance and banking .
    Boleh tak nak ambek acca ni ?

    ReplyDelete
  10. Assalammualaikum sis saya spm leaver 2016 , nak tanya betul ke acca ni susah sangat ? sbb ramai cakap susah and mmg takde masa nak main2 . Btw sis dari uni mana eh ?

    ReplyDelete
  11. Salam akak, nak tanya, kalau ambil diploma in accountancy kena ambil degree dulu ke baru boleh ambil ACCA? Ataupun boleh je direct ambil ACCA lepas diploma?

    ReplyDelete
  12. Salam akak acca ade brapa byk syllibus yee???ke die ikut paper for every each paper tuh?

    ReplyDelete
  13. hye akak....utk lepasan degree sc math uitm brpa paper ye kna amik dlm acca?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts